Keysha, Julle och Bilen på äventyr

Vi har hyrt en bil i helgen! En ljusblå liten sak med turistskyltar och med en radio som man kunde kräma reggae och soca på! Efter att Kajsa listat ut hur man var kung på vägen fast man satt på höger sida och körde på vänster bar det av på road trip! Från George Town till, Savanna till Bodden Town, till East End och slutligen North side. Sen blev det natt och vi skulle sova i bilen var det tänkt. Det blev rätt varmt. Och rätt myggigt. Och rätt sån jävla panik så vid midnatt pallade vi inte mer och körde hem igen. North Side är så lång man kan komma från West Bay där vi bor. Hela resan hem tog exakt 55 minuter!

image175

Flow rida low


image176

2004 härjades ön av en orkan, Ivan. Här hittade vi en övergiven lyxkåk som blivit förstörd och övergiven efter stormen. En hel bokhylla med böcker fanns dock kvar. Riktigt kusligt.

image177

Havsutsikt.

image178

Fyra hundar som försökte döda oss. Tur att vi satt bakom vårt babyblåa plåthölje.

image179

Liten mysig rastplats vid en avlägsen strand.

image180

Överallt hittar vi hus som stormen Ivan härjat. Här har vi hittat ett enormt lägenhetskomplex som gapar tomt. Här brukade de förnäma kärringarna spela tennis på söndagarna för bara 4 år sedan.

För den som har missat det så åker vi hem till Sverige inom en mycket snar framtid. Ja den 4 Juni för att vara precis så detta var en utmärkt ide för att verkligen se hela ön. Det kommer bli ett hjärtslitande avsked. Vi kommer hålla hårt i palmerna och snyfta över de fantastiska stränderna, de mysiga små karibiska husen, den lustiga dialekten och musiken som ständigt är närvande med sin lunkade baktakt. Och Cayman kommer vråla ut sin sorg över att ha förlorat sådana ypperliga socialarbetare med sådanda sunda värderingar. Kanske kommer en orkan utlösas till och med.

Kommentarer
Postat av: Elin

Men snälla Kajsa vad är det med dej och djur? :) akta så att inte du blir biten i örat....Kram

2008-05-19 @ 00:01:47
Postat av: Hansen

Övertygad om att hundarna bara utövade skyddsjakt på er.

Dom såg två virriga svenskor med konstigt beteende, och utgick ifrån att ni var sjuka och/eller skadade Caymaner och därför kände dom att dom var tvugna att jaga er.

För att hålla människo-stammen frisk på ön.

2008-05-19 @ 17:31:52
Postat av: Linafina

Kajsa, det ska bli kul att se dig igen! Kanske inte så exotiskt i Hardeberga, men ack så trevligt! Kram Lina

2008-05-19 @ 21:37:58
Postat av: Kajs

Elin: Ja, jag vet - tror det e nått med min aura som gör att jag inte e så poppis med djuren. Har du tämjt dina katter än? he he ;)

Hansen: Du och dina teorier. Fast troligen har du rätt för en gångs skull. Men tänk så mycket "friskare" stammen hade varit med lite svensk-blod...

Linafina: Ska bli kul att komma tillbaka till er och gräset i hardeberga. Ser dock inte fram emot Liverpoolaren och andra djävulska övningar som herr Jan kommer att tvinga oss till. :) Hälsa tjejjerna!

2008-05-20 @ 00:19:43
Postat av: ellinor

De sunda varderingarna fick du i Denver!

2008-05-20 @ 01:51:07
Postat av: Storebror

Hoppas det gick bättre än när du körde bil i Kina, syrran! Vips, så såg vi ena bakhjulet rulla åt andra hållet och du körde vackert vidare... och hade nog gjort det än om inte dina tekniska bröder hade räddat familjen, dagen... ja, ditt liv helt enkelt.

Men känn ingen samvetsskuld... vilken kamera ska du köpa till mig förresten ;-)

2008-05-20 @ 20:27:41
Postat av: Hansen

Med tanke på att din storebror -prisad vare han- just försett oss alla med vänskaps-kajsa-mobbingens WMD, så är jag inte riktigt övertygad om hur pass mycket friskare the cayman bloodline hade blivit med ett Kajsa-tillskott.

Måste bara berätta en liten anekdot från fäderneslandet.
Jag hittade en sån frilufts-överlevnads bok här hemma igår som jag köpt för nåt år sen. Handlar om hur man överlever med hjälp av endast naturen.
Hur man gör verktyg, hur man fångar och tillagar fisk. Att tall-barr innehåller Vitamin C, mot skörbjugg osv. Bygger kojor i skog berg snö.
Mycket intressant, om än avlägset.
Jag tog hela boken som fullkomlig sanning, tills jag läste att isbjörnslever är giftig.
Den extrema halten vitamin A gör den giftig för människan.
Visst, det kan ju faktist vara sant, om man nu känner att man måste äta hela levern..

Men borde inte en ÖVERLEVNADS-handbok i första hand fokusera på att UNDVIKA direkt närkamp mot isbjörnar redan från början?
Jag tycker det.

Det känns primärt för bokens syfte, på nåt sätt.
Front Page stuff.

Man läser om hur man värmeisolerar sin sovplats med kaveldun och att björknäver är bra till en himla massa saker, sen nästa steg är "Se upp för att äta isbjörnslever".
Tyckte bara det kändes som ett stort steg. Jag vet inte. Det kanske bara jag som är lite pessimist?

2008-05-20 @ 23:44:48
Postat av: dill

kajs, stäng munnen när du kör bil. slutar alla kroppsfunktioner att fungera eller är det bara mun-regionen när du kör?? påminn mig att inte åka mer med dig.

varför får davve-dav all quality-time på skype?? skickar undan sina egna brödrar va, vilken stil...det ska jag komma ihåg nästa gång du inte har ngt att göra och jag inte har tid att prata med dig, haha.

hursomhelst stämmer jag in i samvetskulds-kören, eller just det, att du inte ska ha ngn, ehmm....

listan lyder som följer:
-nästintill helfärgade surfshorts, gärna svarta eller bruna.
-ett par sjyssta solglasögon
-en big-booty-shaker (haha, jag var tvungen)
-isbjörnslever..allt snack från hansen har gjort mig hungrig.

ciao

2008-05-21 @ 11:10:06
Postat av: Kajs

Big-"browa": Tsss som jag manövrerade det förbi-rullande hjulet. Min kära familj har aldrig varit så säker någonsin! :) Apropå kameran - vad vill du ha för modell? När du vet det så kan jag kika på vad det kostar i karibien. Meddela när du är skype-bar - idag e jag ledig hela dagen.

Lil-"browa": Ja, ja - jag orkar faktiskt inte att vara den snygga i vår familj HELA tiden. Dags för er två toknissar att ta ert ansvar. He he. Din lilla önskelista - hmmm det blir nog lättare för mig att hitta isbjörnslever här i landet. Om det nu inte är så att du är intresserad av plastiga glittriga tajta overaller och accesoarer som t ex örhängen med jesus-text i alternativt enorma dollartecken i en kedja runt halsen. Sugen?

Hansen: Aj aj aj. Nu har du gjort min lillebror hungrig! NU e det du minsann som får stå för fläskpannkakan! ;) Och det där med överlevnadshandboken - nu vet jag iallafall att om NETTO rear ut isbjörnslever så ska jag INTE byta ut fläsket mot det i pannkakan. Iallafall inte i så stora mängder...

2008-05-21 @ 15:38:25
Postat av: Hansen

Att skylla på mig för att Skorpan är hungrig är väl ändå till att anklaga mig för en konstant naturlag?

Undra om rymdgubbar kommer att hälsa på Jorden nån gång och bevisa att inne i Kalle finns ett Svart Hål, som leder till en annan planet i en annan dimension, där det bor mini-människor.

Och varje gång Kalle äter nånting så transporteras det dit och landar på ett stort altare, som dom byggt, eftersom det är den enda matkälla hela planeten har. Det magiska mat-altaret.
Och alla lever gott.

Skulle detta fenomen ligga i familjen så skulle Kajsas fadder-planets-mini-människor vara beniga och trötta, för även om dom också får mat regelbundet så kommer det bara en tugga per säsong.
Tillräckligt för att mätta en liten del av folket åt gången.
Med vår egen historia som bevis, så är förtryck och krigsherrar vardag på kajsa-planeten. Minoriteter mördas och människovärdet ligger snäppet under en pistol-kula.

Å andra sidan, så om jag skulle ha samma fenomen så skulle nog röken ligga som värsta atom-vintern över min planet. Solen når inte ner, evig vinter med snö och is överallt och mina små gubbar tvingas äta isbjörnslever.

2008-05-21 @ 20:16:18
Postat av: mölin

hade ni bensin i bilen hela trippen på 55 min??? eller blev det nåt fel på den ....bensinen slut????hade ju inte varit så konstigt i så fall....been there done that eller hur kajz???kraam ska bli kul att se dig snart...kram igen

2008-05-23 @ 17:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0